Daria Vlas
pe hol
stăm în aceeaşi casă dar
tu cu drumurile tale eu cu
drumurile mele privirea
ni se intersectează doar pe hol
să-ţi dau o palmă să
te trezeşti chiar aşa
să-ţi dau o palmă
stai în dormitor sau
în birou mereu în
spaţii înguste ferite de
lumină ochii ţi se
albesc pielea devine
rece
să-mi dai o palmă să
mă trezesc chiar
aşa
stau întinsă pe pat ca
pe o masă de operaţii
mâinile ating tălpile
fruntea mi se lipeşte de
genunchi acum
se produce explozia la
contactul cu propriul
meu corp
TXT
eu sunt un panou luminat
unii aşteaptă
îşi iau încă o bere
între cursa de Cahul
şi cea de Bucureşti ziua
trece mai repede
un semn de circulaţie
alţii ajung exact la timp
îşi ocupă locurile în autocar
oare prietenii lor ţin la ei
cu adevărat oare părinţii lor
au murit demult
un scaun fără spetează
ceilalţi întârzie
înjură cu voce tare sau numai
în gând nimeni nu-i poate ajuta
la biroul de informaţii sunt anunţate
plecările, niciodată sosirile
The sweetest thing
sunt o blândă făptură
îţi întind ceaşca
privirea mi se prelinge în
cafeaua dulce
întăritoare
sunt bună toate
amintirile negre
se înghesuie pe uşă
sunt generoasă şi ce dacă
afară iarba îngheaţă şi ce dacă
aseară mă gândeam să scap de tine
să plec să nu
te mai sun niciodată să-ţi spun
că m-am îndrăgostit de
altul pe un ton calm
astăzi
sunt cea mai blândă făptură
te mint aşa cum vrei să
te mint îţi întind o cursă
fără scăpare
Anca Mărginean
mama
mamă
genele tale se lipesc de cutele pielii mele
ştii că şi eu am nevoie de cineva
să-mi înţeleagă frica
de când a început şi
când se va termina
în pântec nu vreau să am
şi eu ca tine
în loc de foetuşi
păduchi sau pământ
şi eu vreau să am timpanul aglomerat
să aud cum îmi urlă zeci de camioane
mamă
şi eu vreau să am dinţii firavi
ce ar putea să-mi înece gâtul
eu doresc acel copil
să-i aud respiraţia ce
abureşte toate geamurile
şi eu vreau să-mi injectez durere dar
fără să mă doară.
eu fabric dragoste
azi-dimineaţă m-am trezit
cu fire de păr înăuntru
noi toţi suntem plini de ele
putem să ne legăm organele bolnave cu ele
aşa cum unchiul meu electrician leagă cablurile la televizor .
de când Dumnezeu mi-a sărutat pleoapele
eu fabric dragoste din dragostea altora
mi-am visat moartea şi cum
îmi pot mesteca între dinţi dragostea
cu încrâncenarea sfârşitului de lume
m-am dat cu balsam şi
mi-au crescut ventuze
cu acestea îmi prind sufletul de trup
apoi îl fac să mişune prin mine
să mişune ca o larvă..
nasuri
când eram în clasa a 8-a
unii copii luau atâta lecitină că
m-am gândit eu atunci
dacă suntem alcătuiţi doar din nasuri
de aceleaşi dimensiuni
ce ar fi
şi eu să iau lecitină să pot avea o memorie
încât să ţin minte ce
utilitate are fiecare nas în parte
unul pentru citit
unul pentru mâncat
unul pentru dragoste
dar unii
nu sunt făcuţi pentru inovaţii.
totul întârzie
ceasurile nu mai bat
timpul s-a oprit
trenul întârzie
moartea întârzie
mi-am văzut într-o noapte
părul crescut atât de lung
încât m-am înfăşurat în el
ca într-un cearşaf
şi m-am rostogolit
de-a lungul oraşului
am fost o minge rotundă
manevrată de copii.
mii de oameni
toată ziua mi-am simţit piciorul turnat
pe zidul bisericii
cu el
am descifrat literele din zid
scria acolo că
unii oameni au în loc de sex
o insectă ce mişună
le provoacă plăceri
pe aceştia îi vreau eu lângă mine
să mă sărute
să mă silească
să mă dezbrace
să fac dragoste şi să
aud mereu cum
bolborosesc mii de oameni în mine.
când fac dragoste
e super bine
mi-am decorat trupul nu cu diamante
ci cu carne de bărbat de la bărbaţii
l-am iubit mult pe bărbatul acela care
m-a privit când
mi-am înfipt piciorul în zid
uneori când
fac dragoste
bărbatul din tine devine
femeia din mine şi
femeia din tine
bărbatul din mine.
Lavinia Alexa
*
Răscolesc prin toate sertarele.
Scot toate lucrurile lui proaspăt spălate.
Mirosul lui răzbate oricum şi-mi face greaţă
ca unei femei însărcinate
mirosul de varză.
Eu voi fi ruptura dintre mama şi tata.
Mama va rămâne sub protecţia mea.
Va construi tunele pe care le va umple cu mii de copii,
câte unul pentru fiecare zi în care am crescut.
Va alege să fie mama şi atât.
Sexul ei se va atrofia ca o mărgică
pe care o va ţine cu grijă în palmă
ca să mi-o dea mie.
Eu voi creşte doar copii imaginari.
E de ajuns ca mama să stea
pe partea luminată a inimii mele.
Ea e copilul meu şi din când în când
o voi striga Lavinia.
*
Ştii, mă gândeam cum o să arătăm peste 20 de ani.
Uscaţi şi subţiri.
Nu ne vom mai recunoaşte sexul.
Prima persoană pe care o vei întâlni
când ieşi în stradă
va fi mama ta
sau duşmanul tău.
Vom avea carneţele pline cu însemnări personale
pentru că vom face parte din generaţia Alzheimer.
Vor fi spaţii amenajate
unde vom putea vorbi.
Liniştea va fi stabilită prin lege.
Nu ne vom mai atinge, pentru că altfel
ne-am decoji straturi-straturi,
doar piele uscată luată de vânt.
Scheletul va rămâne singura formă umană acceptată.
Carnea va fi dusă la marginea oraşului şi arsă şi
aruncată în gropi comune.
*
N-am avut niciodată o cameră a mea,
un spaţiu intim care să mă conţină
numai pe mine.
Trebuie să fiu dependentă afectiv
ca să supravieţuiesc.
Trebuie să mă supravegheze cineva
ca să nu-mi dau drumul.
Vreau să-mi julesc genunchii
dar o voi face în zadar.
Am un plasture în poşetă ca să-l folosesc.
O rană există doar pentru că poate fi vindecată.
*
Am vorbit despre lucruri care ştiam
că o să mi le spui
exact în forma care mă deranjează cel mai mult.
Îmi place viaţa mea comodă.
Se mişcă din blocaj în blocaj,
dintr-un om în altul.
Sunt multe sincope, întreruperi.
Faruri de maşină
care-mi zgârie faţa.
Dacă voi face accident,
nu voi suna pe nimeni.
Nu vreau ca mama să dea şpagă la doctori,
ca să aibă grijă de mine.
Am totul plătit la zi.
*
N-am mai primit de mult o veste bună.
Tu taci la telefon, încurcat de insistenţa mea.
De ce nu-ţi merge bine?
Îmi explici din nou,
dar nu pricep nimic.
Eu vroiam doar o veste bună,
ca o lumină caldă şi sfântă.
De ce nu vrei să-ţi meargă bine?
Ţii în tine tot răul
pe care îl poţi stârni împotriva ta.
*
Nu poţi să te mai dai la fund.
Corpul tău european plutitor te va arunca
exact la suprafaţa apei.
Acum poţi să-noţi în voie.
La ambele capete eşti tot tu.
Şi e cool.
Alexandra Lăţescu
Matilda* atotcunoscătoarea şi traumele de aur
1. Întâlnirea
pe Matilda* o vezi când ieşi din bar după ce
ai înjurat, pe rând, toate
femeile.
extraterestru
rotundă-n rochia verde, apretată.
mă uit la coapsele ei la fel de fascinat ca la primul nostru televizor color.
2. Am plecat în recunoaştere
sunt docil ca sacoşele din textil
fidel ca sacoşele din textil
dar asta nu mă deranjează prea tare.
m-am agăţat de glezne sunt
bareta de la sandale
după trei zile
ştiu
unde stă, cum o cheamă.
3. Matilda* – altruista – egoista
mă duc la Matilda*
(neted lucios şi parfumat ca mătasea chinezească)
la petrecere o fătucă
ne vorbeşte de egofobie
cineva a stins becul şi
a declanşat maşina de produs suspine
cuplul sado-maso face dragoste
cu furculiţele
fructe vodka şi tutun pentru o viaţă sănătoasă
că de asta e ea atotcunoscătoare şi cu traume de aur.
4. Prima dată
ploaie, sudoare, piele
caldă
sfârcuri ca două întrerupătoare
Matilda* sărută ca-ntr-un exerciţiu de algebră
minunată, coerentă/patetic, liliputan
adorm.
mâna-mi cade îmi scârţâie ca un geam ieşit din balamale.
Matilda*, plapuma ta e neobişnuit de moale.
5. Notă
*eu sunt Matilda.
mie mi se arată locurile ascunse
mi se spun poveştile penibile
m-am entuziasmat foarte tare
îi mulţumesc lui Dumnezeu
pentru oameni
Urban
un flux de imagini şi sânge-ţi
ricoşează
în tâmple bio-preview-uri ale dispoziţiei de azi
sari din pat propulsat de resortul presimţirilor tale că
vine ceasul
când toate automatele împroaşcă jeturi de cafea în dosare
radio-urile bâzâie
îşi mixează frecvenţele
procesoarele pe chat-uri
Marea Conspiraţie Virtuală
şi vine locul
unde scheletul mall-ului ţi se infiltrează
în coaste
lungimile de undă
se măsoară în creierul tău.
atunci şi acolo
deschizi ochii şi-nţelegi:
ai alergat până-n centrul oraşului, te confesezi unui bancomat defect.
Exerciţiu de imaginaţie
cu o minuţiozitate devotată
îmi dresez atomii
după propria schemă de gravitaţie.
mă-mpart în două:
plastilină lichidă
şi-un copil cu chef de joacă.
pe pereţi pe parchet
proiectez supernovele din pântecul meu
îmi umplu mâinile cu mine
împroşc petele pe uşă
corale
cristale
miriapode
le adun pe toate-ntr-un pahar
cândva
cuiva
o să le fac cadou.
Mihaela Suleap
băiatul cu picioare de fier
1. privire din faţă
de aici
am privit-o pentru prima dată urcând scările
(s-a împiedicat de o treaptă, a căutat
cheile, corpul
mi s-a comprimat de dorinţă)
mi-am plimbat degetele
pe uşă, pe sonerie, pe
pielea ei de mandarină şi
mai sus - pe tencuiala zgrunţuroasă.
am stat o noapte întreagă sub fereastra
din stânga încercând/să simt,
mirosul ei să-mi ajungă în creier. pereţii prea verzi
mi-au dat de fapt
starea de high.
2. privire din lateral
am încercat să fiu obiectiv să
analizez fiecare perete. cele din lateral
erau la fel: braţele inerte
întinse pe lângă corp după o moarte | violentă
verdele plantelor agăţătoare înfofolind-o
ca într-o blană de urs, ca într-o blană
de leneş acoperit de alge
pereţii din lateral – i-am sărutat.
3. privire din spate
leagănul din spate, intrarea
din spate – uşa
de la bucătărie, ferestre
ca la pereţii din lateral.
m-am întins pe gazon: eram
un unghi de 90: casa şi eu
lipsea liantul - o scândură din acoperiş, un strat de rigips
vreo două cuie. blăniţa unui câine pe suprafaţa mea
: ar fi ceva plăcut |sânii ei de caramel| ar fi ca
plantele agăţătoare crescând pe pământ.
4. privire de sus
camera din pod prin care
urci pe acoperiş. pătura moale de ierburi
curgerea lor pe pereţi, curgerea trupului ei
prin mine (am încercat
să fiu obiectiv, să beau câte
o gură de apă. dar)
mi s-au împotmolit mâinile
în plante, dacă aş încerca să mă ridic
aş face podul / aş arăta ca o masă
cu picioare de fier.
pastel
în preajmă doar
lanţul care zăngăne şi
oamenii în negru care se feresc. dar
fântâna e foarte adâncă
îşi omoară peştii, îşi hrăneşte furia
sapă / în jos, tot mai jos
îşi varsă răutatea printre pietre
contaminează satul
din găleţile oamenilor braţe
se ridică şi-i strâng/le intră prin gât
durerea creşte treptat. durerea ei
nu poate să moară.
pentru şi despre cele materne
îţi vorbesc şi gura
mi se umple cu bucăţi de pământ
şi cu paie
pielea ia forma parchetului
pe care uneori te întinzi. interiorul meu
e o casă.
şi asta pentru că, / mamă /
uneori ai întrebări despre mine şi uneori
nu poţi să zâmbeşti.
când deschid gura
mă limitez. / cu mandibula rănită aştept
să vezi
spaţiul în care de ani de zile greutatea
mă trage la fund. rămân. / goală
şi-n aşteptare
Lavinia Rogojină
centura de siguranţă
prefer să am tălpile crăpate
nu vreau să umblu pe vîrfuri
o viaţă
să ies din casă o dată la trei ani
cînd nu e marţi. nu e 13.
şi toate astea pentru securitate
desigur.
nimic mai mult
*
ies numai noaptea
îmi car trupul înclinat într-un
loc cu lumină
aici oamenii merg ziua cu
două flori în mână. acum se usucă
*
cu speranţa mea s-au înecat morţii
pe buzele lor sfărâmate putrezesc
aceleaşi nume purtate în viaţă de
oameni dragi
cînd ei dorm deschid uşa
vreau să mă asigur că
nu s-au învelit cu plapuma groasă din
ciment şi pământ
afară e atât de cald
s-ar sufoca.
*
în mine rugineşte o umbrelă
spiţele ei subţiri îmi susţin plămânii
mi-e tot mai greu să respir în
trupul ăsta înclinat spre pământ
nimeni nu ştie că atunci când
trag aer în piept
în mine ajunge atât de puţin
tuşesc
e doar o răceală.
astfel a fost o dimineaţă şi apoi o seară
ne trezim. plecăm
prin cerul spart
cineva priveşte începutul zilei
xeroxate de mii de oameni
aceeaşi oră acelaşi traseu aceleaşi nări
înfundate cu griji
intrăm prin uşile de sticlă prin uşile de lemn
în frumoasele cutii ermetice
ne sufocăm
un şotron pustiu un leagăn uitat în aer
toţi
ne grăbim. ne îmbulzim.
şi eu mi-am făcut cruce pe fugă cînd
am trecut pe lângă biserică
şi eu vreau să prind o promoţie specială
stau la coadă în mall să-mi cumpăr
un rai ieftin
ştiri ne-editate
1.
ne frecăm unii de ceilalţi
până rămînem cu fâşii din carnea celuilalt
pe hainele gri
ne cunoaştem atât de bine
în aer vocile a milioane de oameni
caută un semnal.
2.
reacţionăm cu întârziere
suntem scurtcircuitaţi.
în piaţă se vând zâmbete la kilogram
şi pastile multe în farmacie pentru
fericire letargie
altfel ziua de azi nu se leagă de mâine
noi oamenii decupaţi
din beton ne cărăm trupurile
în spaţiile verzi
special amenajate pentru minţile noastre
atrofiate
3.
ne prezentăm în masă la
analize gratuite
verificăm valabilitatea produsului
om
ştim. am expirat.
(ştirile nu sunt difuzate în mass-media)
Adina Batîr
EKG
mă conectez la aparatul care-mi testează inima un corp uman străin respiră deodată cu mine respiră deodată cu mine respiră deodată cu mine firele se plimbă deasupra pielii scaiul cu gheare ceva mic şi insipid / mă doare
ultima amintire blocată pe retină: ea / de care eşti îndrăgostit ea care nu zâmbeşte ea care e frumoasă -accesul interzis- puteam să o fac prietena mea cea mai bună
Ceva înăuntru
1. inside you nu te aştepţi să vină din toate părţile această bătaie uşoară - spune-i cum vrei - să-ţi percepi inima cum pulsează sânge creierul cum leagă circuite în călcâi umbra mea intră în tine te încovoiază
2. inside me afară din corpul meu
explodez în particule egale mă unesc la loc sunt de fiecare dată alta o spaimă transpir fac o grămadă de chestii - am halucinaţii dimineaţa - ni le dăm unul altuia
____________ Adina Batîr are 21 de ani şi este studentă la Bucureşti.
|